Recensie ‘Projecten en projectportfolio in control’ door R.Hijlkema

7 mei 2014

Projecten: alle organisaties hebben ermee te maken. Projectmatig werken is essentieel om de gewenste veranderingen te realiseren en biedt de beste garantie dat projecten binnen tijd en budget gerealiseerd worden. Maar dit alleen is onvoldoende. In bijna iedere organisatie lopen meerdere projecten tegelijkertijd. Het onderkennen van samenhang is noodzakelijk om te zorgen voor een goede aansturing en control.

Het managen en beheersen van projecten en het volledige projectportfolio met gebruikmaking van best practices staat centraal in het veelomvattende boek ‘Projecten en projectportfolio in control’, waarvan een tweede druk is verschenen.

Er zijn al veel boeken geschreven over projectmanagement. Voegt dit boek dan nog iets toe? Jazeker! Het boek is zeer nuttig voor iedereen die iets met projectportfolio’s, programma’s of projecten te maken heeft: van programmamanager tot projectleider van controller tot projectmedewerker en natuurlijk ook het management / de directie. Ook is het boek geschikt als (zelf)studieboek. Ieder hoofdstuk eindigt met multiple choice vragen, open vragen en opdrachten, waarvan de uitwerkingen achter in het boek staan. Een casus loopt als rode draad door het hele boek, waaraan steeds per hoofdstuk elementen aan toegevoegd worden.

Het boek beschrijft helder en duidelijk de vele onderdelen van het werken in projecten. Van de positie van projecten in de organisatie, de afstemming tussen strategie en project(portfolio), via de projectfasering, de projectlevenscyclus, de competenties van een succesvolle projectmanager en de opbouw van een succesvol projectteam. Ook is aandacht geschonken aan het afronden van een project, de verantwoording en verslag­geving en methoden voor het meten van de volwassenheid van de projectenorganisaties.

Een boek dat een aanschaf zeker waard is. Vooral de hoofstukken over het versnellen van projecten, risicomanagement en de succesvolle projectmanager zijn een aanrader.

Over drs. Richard Hijlkema RE RA

Na het afronden van de opleiding tot register accountant en register EDP-auditor heeft Richard aan de universiteit van Nyenrode zijn Master titel behaald. Hij heeft gewerkt bij een van de big four accountantskantoren en ruime ervaring opgedaan in het opzetten, begeleiden en uitvoeren van projecten. Als kerndocent is hij enkele jaren verantwoordelijk geweest voor de opleiding projectmatig werken aan de universiteit van Maastricht. Richard organiseert nog steeds regelmatig trainingen op het gebied van projectmatig werken, die een hoge waardering krijgen van de deelnemers.